چگونه در طوفان، آرامش را در مسیر توسعه فردی خود پیدا کنیم؟

چگونه در طوفان، آرامش را در مسیر توسعه فردی خود پیدا کنیم؟

صلح با درونتان آنقدرها هم سخت نیست! لازم نیست روی قله کوه مدیتیشن کنید یا نیاز به پول هنگفتی داشته باشید تا شیشه­های بانکی را برایش بشکنید و دوباره به آرامش درونتان برگردید!  برای رسیدن به آرامش درون، باید همیشه تلاش کنید اما درست در میان سرعت سرسام­آور ماراتن زندگی، حیاتی ­ترین نیاز شما، اکسیر شفا بخش آرامش است.

تصور کنید در صف داروخانه ایستاده­اید و ناگهان هرآنچه که در کیف شماست روی زمین می ­ریزد و همان موقع تلفن شما زنگ می­ خورد. اینجا، همان جایی است که نیاز دارید به درونی آرام.

اشلی دیویس بوش متخصص، روان­درمانگر و نویسنده کتاب

The Little Book of Inner Peace Simple Practices for Less Angst, More Calm می­گوید:

«آرامش، شفقت و مهربانی به خود و تنفس عمیق درون هر انسانی است. ما منبع بی­ پایانی از آرامش و صلح در درونمان هستیم. فقط باید یاد بگیریم آن را فعال کنیم».

با کمک راهکار های کوچک اما مفید خانم بوش در رسیدن به آرامش درون می ­توانید بهتر و بهتر شوید حتی اگر مدت زیادی است پنهان بوده است.

آسودگی خاطر در مسیر توسعه فردی نیاز به سکوت و صلح ندارد!

آیا تاکنون تجربه غواصی یا دیدن یک مستند از اعماق دریا را داشته ­اید؟ جزر و مد اقیانوس هنگام برخورد با ساحل، شبیه یک فیلم درام است. وقتی تنها چند متر پایین ­تر بروید، دنیایی از موجوداتی را پیدا می ­کنید که به آرامی حرکت می ­کنند؛ اینجا خبری از تلاطم آن بالا نیست.

مشکل بیشتر ما این است که روی سطحی از امواج، زندگی می­ کنیم در حالیکه تلاطم­ ها و خروش ­ها را نادیده می­ انگاریم و از سوی دیگر نمی ­دانیم آگاهی، آرامش و صلح از درون خودمان است.

لازم نیست همه صداهای درونمان را خاموش کنیم تا به صلح درون دست یابیم. یک نفر در اتاق ماساژ می­تواند حملات عصبی شدیدی تجربه کند، یک نفر هم می ­تواند در مترویی شلوغ و پر سروصدا چشمانش را ببندد و در آرامش کامل باشد.

 

تکنیک دم و بازدم

نفس کشیدن همیشه همراه شماست! تمرینات یوگا و مدیتیشن به شما کمک می ­کند با قدرت تنفس، ذهن نا آرام خود را به حالتی از سکون و آرامش تبدیل کنید. ما به شما تکنیک تنفس 8-7-4 را از مجموعه تمرینات یوگا را در مسیر توسعه فردی پیشنهاد می ­کنیم.

دهانتان را ببندید و تا 4 شماره نفس را فرو ببرید(دم). تا 7 شماره نفس را در خود نگاه دارید. سپس تا 8 شماره نفس را بیرون دهید (بازدم).

بازدم طولانی به تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک کمک می ­کند که باعث ایجاد آرامش در کل بدن می ­شود. یادتان باشد آهسته نفس بکشید و حجم شکمتان را از هوا پر کنید.

 

توسعه فردی یعنی ؛ امنیت و دوست داشتن خود را احساس کنید

به افرادی فکر کنید که حواسشان به شما هست و افرادی که شما حواستان به آنهاست و دوستشان دارید. این کار باعث می­شود میزان پاسخ­ های عصبی و خشمگین شما کم شود و قلبتان از گرمای عشق لبریز شود.

 

 مکانی شاد را تجسم کنید

آنچه را که دوست دارید در ذهنتان با تمام جزئیات تصور کنید. مسافرت به جایی که دوست دارید، با کسی که دوست دارید، منظره دریاچه ­ای زیبا، صداها، بوها، هرآنچه را که می ­توانید لمس کنید در ذهنتان با ریزترین جزئیات تصور کنید. این کار شما را آرام می ­کند.

 

در مسیر توسعه فردی و رسیدن به صلح درون، از تکنیک RAIN استفاده کنید

Recognize نسبت به آنچه اتفاق افتاده، آگاه شوید. به احساستان برچسب بزنید. این کار از خشم ناگهانی شما جلوگیری می ­کند.

Allow به خودتان اجازه دهید در همان موقعیتی که هستید، باشید. در برابر آن مقاومت نکنید، از آن فرار نکنید.

Investigateکدام بخش بدنم نیاز به توجه دارد؟ آیا می­توانید با عشق و مهربانی و بدون قضاوت خود را در آغوش بگیرید؟

Nourishحالا با خودتان مثل صیمیمی­ ترین دوستتان صحبت کنید. به خودتان بگویید حالا نیاز دارم چه چیزی بشنوم؟

 

لیستی از کارهایی که به شما لذت می ­بخشد، بنویسید

از آنجا که برای بسیاری از افراد، به­ یاد سپردن کارهایی که آنها را رو ­به ­راه و آرام می­ کند، در زمان­ های بحرانی، سخت و دشوار است؛ از شما می ­خواهیم لیستی از این کارها را همین الان بنویسید.

 

نسبت به آنچه اتفاق افتاده و آنچه هنوز اتفاق نیافتاده، شکرگزار باشید

فواید شکرگزاری در مسیر توسعه فردی، بارها توسط پژوهشگران ثابت شده است. دفترچه­ای ساده از شکرگزاری ­هایتان داشته باشید. هر صبح که از خواب بیدار می­ شوید آن را ببینید و لبخندی بزنید. این لبخند به مغزتان سیگنال می ­دهد که شما خوب و خوشحال هستید.

هر روز از خود دو سوال بپرسید:  امروز چه چیزی من را خوشحال کرد؟  امروز بابت چه چیزی شکرگزاری کنم؟

 

به دیگران کمک کنید

روانشناسان مثبت ­نگر معتقدند احساسات خوب از انجام فعالیت ­های واقعی و معنادار ایجاد می­ شود. فعالیت ­هایی که داوطلبانه و با اشتیاق فراوان و یا در جهت کمک به دیگری انجام می ­شود، شادی پایدارتری نسبت به فعالیت ­های لذت­جویانه در رسیدن به توسعه فردی در افراد دارد. پس انجام چنین فعالیت ­های شادی­ بخشی به آرامش درونمان کمک می ­کند.

 

حواستان به سلامت جسمتان باشد

تغذیه صحیح، خواب کافی، ورزش و مدیتیشن به افزایش توانمندی شما در روبرویی با طوفان سختی­ها کمک می ­کند. ذهن­آگاهی را تمرین کنید. وقتی مسواک می ­زنید فقط فکر مسواک زدن باشید و نه انجام کارهای عقب ­مانده و دعوای روز قبل! ترمز بگیرید! به همین سادگی. یعنی وقتی احساس می ­کنید باید واکنش سریعی داشته باشید سعی کنید آرام باشید و در آرامش پاسخ دهید.

 

فهرست

لطفا صبر کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی